Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home | Wielrennen | Racefietsonderhoud | Trapstel

fietsonderhoud: trapstel





pedalen racefiets

Reiniging pedalen racefiets

Maak de pedalen af en toe schoon met een doek gedrenkt in water met een mild reinigingsmiddel.
Ontvet en reinig de schroefdraad tenminste eenmaal per jaar.

Inspectie pedalen racefiets

Draai de pedalen en beweeg ze heen en weer en op en neer met de hand om te controleren of de pedaallagers goed afgesteld zijn. Lijken de pedaallagers los or ruw, laat de pedalen dan door de fietsenmaker afstellen of opnieuw smeren. Mogelijk zijn de pedalen te ver versleten en moeten ze worden vervangen.

Smering pedalen racefiets

Vet de schroefdraad in telkens bij het monteren. Zorg dat het invetten in elk geval tenminste eenmaal per jaar gebeurt.

Vervanging / bevestiging pedalen racefiets

Er is een rechter- en linkerpedaal, monteer de pedalen aan de juiste zijde! Meestal staat er een R of L op de as van de pedalen. Het rechterpedaal heeft normale schroefdraad (linksom is los), het linkerpedaal heeft linker schroefdraad (rechtsom is los).

Schoenplaatjes monteren

Kijk hieronder naar een instructie video voor het monteren en afstellen van schoenplaatjes, in dit geval met het SPD-systeem:

Bron: Fiets

crankstel racefiets

Reiniging crankstel racefiets

Maak het crankstel met een zachte doek schoon.

Lengte cranks racefiets

De aanbevolen crank-lengte is afhankeljk van de binnenbeenlengte (de afstand van het kruis tot aan de grond, met blote voeten):
  • 74 tot 77 cm: 170 mm cranks;
  • 78 tot 81 cm: 172,5 mm cranks;
  • 82 tot 85 cm: 175 mm cranks;
  • 86 tot 89 cm: 177,5 mm cranks;
  • 90 tot 93 cm: 180 mm cranks.

Crankstel racefiets monteren

Kijk hieronder naar een filmpje waarin het monteren van een compact crankstel op de racefiets wordt gedemonstreerd:

Bron: Fiets

trapas racefiets

Inspectie trapas racefiets

Een manier om speling in de trapas te controleren: zet de cranks in verticale positie, plaats een hand op de crank en de andere hand op de zitbuis en probeer de crank van de zitbuis vandaan en ernaar toe te bewegen. Bewegen de cranks ten opzichte van het frame, dan is er speling. Ook als het ronddraaien van de cranks stroef, haperend of met (een malend) geluid gaat is er iets mis. De trapas moet dan opnieuw afgesteld, schoongemaakt en/of gesmeerd worden.

Vervanging / bevestiging / smeren trapas racefiets

Het is aan te bevelen de cranks en trapas aan de fietsenmaker over te laten.
Wie het toch zelf wil doen heeft speciaal gereedschap nodig: een crankafnemer, ook wel cranktrekker genoemd, en een trapas-sleutel.

Een cranktrekker

Een trapas-sleutel
Ga als volgt te werk:
  • Verwijder het crankstel:
    • draai de bouten aan de zijkant van het crankstel uit de trapas, daarbij de crank vasthoudend;
    • gebruik de cranktrekker om de cranks van de as te verwijderen. Draai eerst de cranktrekker helemaal in de crank en trek de crank van de as door de binnenste bout van de cranktrekker aan te draaien. De crank moet nu langzaam naar buiten schuiven en los komen van de trapas;
    • Let op: bij holle trapassen moet er een passende dop op de trapas/cranktrekker geplaatst worden om een goed contactpunt te hebben met de as.
  • Draai de trapas los met een goed passende trapassleutel. De linkerkant is normaal getapt, dus linksom is los. De rechterkant is linkse draad, dus daar is rechtsom los.
  • Nieuwe trapas monteren: draai deze eerst met de hand in het frame, op de as staat vaak aangegeven welke kant rechts en links is. Draai eerst de rechterkant van de as goed vast in het frame, tot tegen het kleine opstaande randje van de trapas. Draai daarna ook de linkerkant goed vast. Vet de schroefdraad van de trapas in met wat kogellagervet tegen kraken en losdraaien.
  • Crankstel monteren: plaats de cranks over de trapas en draai de trapasbout goed vast. Let erop dat de cranks tegenover elkaar staan.
Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | ©2005-2014 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |